"Tahrir, Place de la libération". Un film documentaire de Stefano Savona

Publié le par Kalesh

 

 

 

 

Stefano Savona, metteur en scène italien, a passé 18 jours parmi la foule de manifestants à la place Tahrir, 24 heures sur 24, jusqu’au départ du président égyptien Hosni Moubarak.  Pour lui le documentaire à cette force que les mots n'ont pas: "Le cinéma documentaire est le moyen idéal pour rendre compte de la force débordante de l’action collective : la littérature ou le journalisme peuvent la décrire dans le détail, mais dans de tels événements il y a quelque chose d’éphémère que seul le cinéma peut fixer et recueillir."

 


Cairo, January–February 2011. For 18 days, Stefano Savona blended in with the crowd in arms in Tahrir Square. Up until President Mubarak’s departure, he would remain with a people suddenly awakened in anger and hotly debating the uncertain, exhilarating and worrying future their revolution might bring. Unquestionably, Tahrir’s main quality is this total immersion it shares with its spectators: Armed with his Canon 5D camera, Savona (Cast Lead, Image honourable mention at RIDM 2009) is an on-the-spot witness to history in the making. But that’s only the least of his exceptional film’s achievements. In the end, the whole world was inundated with images of Arab Spring. Tahrir is more than a reportage: It’s a great film by a documentarist able to clearly visualize a preposterously complex situation and gifted with an extraordinary sense of image.


Publié dans Culture

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