Anatomia Metamorphosis – Art brut na Malé Straně

Publié le par Anna Strnadlová

 

anatomia.jpg

 

„Art Brut je umění, které nezná své jméno,“ prohlásil jeho věrozvěst Jean Dubuffet. Art brut je individuální, je ryze spontánní, je fantastické a bouřlivé, a zároveň tiché a mlčenlivé. A právě teď je v Praze.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Muzeum Montanelli v Nerudově ulici zahajuje cyklus výstav art brut, kde uvidíte díla několika českých tvůrců. První projekt s názvem Anatomia Metamorphosis představí práce dvou dnes již světoznámých umělců – Anny Zemánkové a Luboše Plného. Ačkoli na první pohled může tvorba každého z nich působit rozdílně, je mezi nimi určitá shodnost, souhra a podobnost – zobrazení tělesnosti.

 

 

Anna Zemánková nám nabízí fantastická mimozemská květenství, která připomínají podivuhodný herbář. Při pečlivějším zkoumání jejích děl ale zjistíme, že inspiraci nehledá ve vesmíru, jak by se prve mohlo zdát, nýbrž se vrací k sobě samé, do nitra ženského těla. Oproti tomu jsou anatomické autoportréty Luboše Plného jasné a vtahují nás do nitra živých systémů, kde mizí hranice mezi lidským a zvířecím tělem.

Tyto dva, na první pohled trochu kontrastní, umělce, kteří už měli společnou výstavu ve francouzském  městě Montreuil, doprovází tvorba nově objeveného tvůrce Františka Dymáčka, jehož  labyrinty v sobě skrývají mnoho děsu a přitažlivé magie. Co všechno může vzejít s kresbiček, které „čmáráme“ někam na papír při telefonování nebo ve chvílích nudy?

 

1                      2

 


Přestože sousloví „Art brut“ poprvé vyslovené francouzským umělcem a teoretikem Jeanem Dubuffetem našlo své místo ve světových slovnících, je stále potřeba připomínat si jeho význam. V češtině tato slova znamenají „syrové umění“ nebo „umění v původním stavu“. Možná  je to ale spíše tvorba, která nemusí být nutně založená na umu, protože k ní není potřeba znalost zavedených témat, zákonů kompozice a perspektivy. Autoři art brut jsou osoby zcela vzdálené prostředí profesionálních umělců - netvoří protože to umí, nebo pro peníze, netouží svou tvorbu prezentovat. Oni tvoří, protože musí, protože je to jejich nutkavá životní potřeba, protože to z nich vychází samo. Skrze tvorbu zhmotňují svůj duševní stav, aniž by se zabývali estetickou podobou.

 


Dříve se za tvůrce art brut považovali hlavně lidé, kteří byli psychicky nebo mentálně vzdáleni okolnímu světu. Díky tomu unikali veškerým vlivům a to jim umožňovalo vytvářet naprosto neposkvrněná a neovlivněná díla. Dnes je art brut založeno právě ta této individuální tvorbě, na potřebě a na schopnosti tvořit bez výtvarného vzdělání. Ale možná je Luboš Plný přece jen trošku podivín…

 


Výstava bude otevřena od 15. června do října v Muzeu Montanelli (Nerudova 13, Praha 1).

 

Publié dans Culture

Pour être informé des derniers articles, inscrivez vous :
Commenter cet article